dinsdag 6 maart 2018

D66 Raalte verzilvert haar statiegeldmotie

Waar eerder andere fracties de boot nog af hielden zal de fractie van D66 Raalte a.s. donderdag tijdens de raadsvergadering een motie indienen waarbij het college van burgemeester en wethouders wordt opgeroepen om zich aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie. De eerdere poging van D66 strandde omdat hiervoor toen geen meerderheid was te vinden in de Raad. Als gevolg van het maatschappelijk debat en het feit dat diverse organisaties zich in positieve zin hebben uitgesproken over de alliantie is nu een meerderheid van de partijen in gemeenteraad bereid de motie mede in te dienen en te steunen. Naast initiatiefnemer D66 wordt de motie mede ingediend door Burgerbelangen, Gemeentebelangen, PvdA, SP, Lokaal Alternatief en het CDA.

De statiegeldalliantie is een Belgisch-Nederlands initiatief, dat de overheden van beide landen oproept het zwerfafvalprobleem serieus aan te pakken. De alliantie pleit voor statiegeld op blikjes en petflesjes. D66 raadslid Peter Moorman is blij met de brede steun die de motie krijgt. “Het is een beweging van onder af en vanuit de lokale politiek en de bevolking” dat verdient brede steun, aldus Moorman.