donderdag 11 januari 2018

Problemen capaciteit treinstellen op de lijn Enschede – Zwolle

Op 8 december heeft de fractie van D66 Raalte vragen aan het college van B&W gesteld over de capaciteit van de treinstellen van de nieuwe vervoerder, Keolis/Blauwnet, op de lijn Enschede – Zwolle v.v. per 10 december. Uit de beantwoording van het college van 10 januari 2018 blijkt dat zij navraag hebben gedaan bij de provincie. Daaruit komt naar voren dat, zoals al bekend was, de nieuwe Intercity pas rond de zomer door naar Zwolle rijdt. Tot die tijd gaat de Intercity alleen tussen Raalte en Enschede rijden. Bovendien blijkt uit de beantwoording dat de voeding van het onderstation naar treinstation Raalte te licht is uitgevoerd, waardoor de treinen van Keolis (die relatief veel stroom vragen) niet op vol vermogen kunnen rijden.

Door de fractie van D66 is aangegeven dat er met name in de spits onvoldoende zitplaatsen zijn. De balkons staan propvol. In Heino kunnen reizigers soms niet meer instappen vanwege de drukte. Dit is volgens de fractie niet iets van de laatste maanden, maar speelt al veel langer. Volgens B&W is de situatie inderdaad nog niet optimaal. Omdat dit op te vangen worden, volgens het college, de stoptreinen langer gemaakt. Mocht blijken dat de huidige capaciteit van de verbinding onvoldoende is, dan is B&W bereid om in overleg met de provincie te gaan.

Volgens de D66 fractie zijn de treinstellen niet langer gemaakt, althans er rijden in de spits niet meer treinstellen, waardoor de capaciteit nog steeds onvoldoende is.

D66 roept reizigers op de lijn Raalte-Zwolle v.v. op, om problemen te melden.

Capaciteit treinstellen Keolis/Blauwnet Enschede- Zwolle

• Op welke datum reisde u?
  • Op welk tijdstip reisde u of probeerde u de trein te nemen?
    :
  • Indien wij bemerken dat er blijvend onvoldoende capaciteit is in de spits (of daarbuiten) zullen wij dit wederom agenderen bij het college van Raalte en ook de staten van Overijssel hier in meenemen. Wilt u door ons hiervan op de hoogte gehouden worden?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verkeer & Infrastructuur

Verkeer
D66 zet zich in voor de aanpak van de N35. Wij doen dit samen met de omliggende gemeenten en de provincie, omdat wij hierin samen sterker staan. De verbinding van Zwolle naar Twente over de weg en via het spoor loopt dwars door Raalte. Wij moeten hier niet alleen de lasten van dragen, maar ook het profijt van krijgen.

D66 zet zich in voor een goede ontsluiting van de kernen en goede verbindingen voor fietsers tussen en in de kernen Wij zetten ons de komende jaren in voor fietssnelwegen naar Deventer en Zwolle. D66 zet zich samen met de fractie van de provinciale staten in voor goed openbaar vervoer in de gemeente Raalte en de provincie.

We houden rekening met een verandering in soorten vervoersmiddelen en passen onze infrastructuur hierop aan. D66 wil dat daar waar nieuwe fietspaden worden aangelegd, er rekening wordt gehouden met het kunnen inhalen van scootmobiels.

Een verbeterde bereikbaarheid van Raalte Noord met een onderdoorgang van de N35 en het spoor hoort wat D66 betreft bij een goede verkeersinfrastructuur

Openbaar vervoer
Buurtbussen leveren een aanvulling op de bereikbaarheid en mobiliteit van onze inwoners, maar ook van de inwoners van de ons omringende gemeenten. De vrijwilligers die deze buurtbussen rijden worden gewaardeerd en dienen ondersteund te worden door de gemeenten.